• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Att släpa 2 månader på skuldsanering. Någon som gjort det? Vad hände?

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Helena27

Aktiv medlem
Poäng: 11
Blev medlem
12 Oktober 2023
Meddelanden
44
Mottagna reaktioner
3
Poäng
11
Det är precis det här man är orolig för, jobbar inom en bransch med tillägg för vissa jobb och de är ju inte återkommande så hur ska man kunna veta att det kommer bli en lite bättre lön vissa månader.
Grundlönen är ju densamma men ska man behöva tacka nej till övertid för att man inte vill riskera sin sanering?
Hoppas det ordnar sig för dig och bra kämpat, snart är du i mål ( själv har jag avklarat 1 år) håll oss gärna uppdaterad hur det går.

Jag har en lön på ca 28500 in skatt men har ob tillägg tidig morgon/ kväll/helger samt storhelger har också ett rullande 6-veckors schema så lönen kan ju varier nån 1000/1500 vissa månader räknar kronofogden ut nått genomsnitt då eller hur blir det? Blir ju konstigt om jag nån månad fått 1000 kr över.
samma gäller ju om man byter pass
 

wiran

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
830
Mottagna reaktioner
304
Poäng
497
Jag har en lön på ca 28500 in skatt men har ob tillägg tidig morgon/ kväll/helger samt storhelger har också ett rullande 6-veckors schema så lönen kan ju varier nån 1000/1500 vissa månader räknar kronofogden ut nått genomsnitt då eller hur blir det? Blir ju konstigt om jag nån månad fått 1000 kr över.
samma gäller ju om man byter pass
De kan räkna ut ett snitt om det är återkommande och stadigvarande, tillfälliga ökningar som lite övertid ibland räknas inte ( om det inte drar iväg).
 

Gamblewhore

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
5 Juli 2019
Meddelanden
571
Mottagna reaktioner
230
Poäng
417
Tänkte bara informera nuvarande och kommande läsare om min situation att ligga efter med betalningar. Jag har alltså sedan september legat efter 1månad i betalning hela tiden.

Den betalningsfria december blir därav min chans att komma ikapp. Jag pratade med kfm igår och tyvärr verkar den årliga utbetalning till borgenärer ske 21/12 i mitt fall. så det blir en avvikelse i betalplanen för detta år.

Men han var tydlig att detta gör inget. Dom ser ju senare i systemet att jag är ikapp. Så med andra ord. Som vissa medlemmar redan antytt och infon som går att läsa på kfms hemsida, så går det att ligga efter såhär. Inget jag rekommenderar eftersom det skapar extra oro men kan ju lösa en del för stunden.

God Jul!
 

Kulan

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
27 December 2023
Meddelanden
51
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Tänkte bara informera nuvarande och kommande läsare om min situation att ligga efter med betalningar. Jag har alltså sedan september legat efter 1månad i betalning hela tiden.

Den betalningsfria december blir därav min chans att komma ikapp. Jag pratade med kfm igår och tyvärr verkar den årliga utbetalning till borgenärer ske 21/12 i mitt fall. så det blir en avvikelse i betalplanen för detta år.

Men han var tydlig att detta gör inget. Dom ser ju senare i systemet att jag är ikapp. Så med andra ord. Som vissa medlemmar redan antytt och infon som går att läsa på kfms hemsida, så går det att ligga efter såhär. Inget jag rekommenderar eftersom det skapar extra oro men kan ju lösa en del för stunden.

God Jul!
Hej,
Jag har som dig släpat efter med en månadsbetalning sedan aug och tänkte betala ikapp i övermorgon. Dock har jag panik då jag inte fått ngn påminnelse för nov. Det betyder att jag släpat efter med en månadsbetalning i fyra månader nu. Räknas det som misskött och borgenärerna informeras eller kan de ansöka om omprövning bara om man inte betalat alls i 3-4 månader. Fick du ngn info om det då du pratade med kfm? Tacksam för svar.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
2 161
Mottagna reaktioner
1 915
Poäng
1 247
Jag har inte släpat två månader nån gång men 1 månad vid nått tillfälle då jag hade sanering. Fick en påminnelse men då hade jag just redan hunnit betala ikapp.
Borgenärer meddelas att man inte betalt som man ska efter visst många missade. Kan tyvärr inte den siffran men det kan nog stämma det som Krelf skrev.
Betalar du ikapp så kommer det ju inte hända nått mer. Men fortsätter du släpa så riskerar du ju såklart din sanering.

Det här dokumentet innehåller en hel del bra information.
Läste igenom detta dokument nu.

Intressant information som svarade tydligt på en hel frågor om inkomst/betalningsutrymme som jag själv hade.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp